Digitaal vastgoed wordt steeds populairder en zorgt daarom ook voor steeds meer vragen. Veel mensen denken dat het ontwikkelen van digitaal vastgoed veel moeilijker en duurder is dan traditioneel vastgoed. Ook denken ze dat het minder oplevert dan dat je “investeert in stenen”.

Als jonge enthousiaste ondernemer zag ik (misschien net zoals jou) het al voor me dat ik later flink wat pandjes had, deze ging verhuren en daar semi-passief van zou kunnen leven. Nu ik de kracht van digitaal vastgoed heb ontdekt is die droom compleet van tafel geveegd. 

Ook heb ik regelmatig (lees: wekelijks 😜) de volgende discussie. Wat is beter? Investeren in digitaal of traditioneel vastgoed? In deze blog ga ik deze ellenlange discussie doorbreken en uitleggen waarom wij ervoor kiezen om te (blijven) investeren in digitaal vastgoed.

1. Wat is digitaal vastgoed?

Digitaal vastgoed is het begrip wat wij gebruiken als we het hebben over online geld verdienen door middel van een eigen website. Je eigen website is in dit geval het “digitale vastgoed”. Het feit dat we het hebben over een website legt automatisch de term “digitaal” uit. In feite bouw je dus geen huis, maar je bouwt een website die als een huis staat 😜

Toch is digitaal vastgoed breder dan enkel het bezitten van een website. Het omvat eigenlijk alle online bezittingen (ook wel “assets” genoemd) waarmee je je eigen bedrijf kan promoten of andere bedrijven helpt om te groeien. Digitaal vastgoed omvat onder andere je website, blog, sociale media accounts, e-mailmarketinglijsten, etc. Voor het gemak van schrijven gaan we als definitie in deze blog uit van een eigen website.

2. Hoe verdien je geld met digitaal vastgoed?

Met digitaal vastgoed bouw je een website op waar je verschillende verdienmodellen op los kan laten. Als we in de “vastgoed termen” blijven kunnen we je website vergelijken met jouw eigen appartementencomplex. In dit complex heb jij verschillende kamers die je kan verhuren en waar je geld mee kan verdienen. In de digitale wereld refereren we hierbij naar de content die jij gaat publiceren op deze website. 

Content, ofwel blogs/artikelen, zijn het middel om bezoekers en consumenten naar je website te krijgen. Iedere blog dient dus als spreekwoordelijk “appartement”. Door je blog zo strategisch mogelijk in te richten, kan je dit gebruiken als advertentieruimte. Ik geef je graag een voorbeeld over mijn eigen digitale vastgoed. 

Voor mijn uit de hand gelopen passie voor baarden en scheren, heb ik de website BaardTips.nl gemaakt. Deze website is ingericht om beginnende baarddragers te helpen met het zoeken van de beste producten voor het scheren, maar ook te informeren hoe je bijvoorbeeld het beste je baard kan verzorgen. Een uitstekend voorbeeld van een “appartement” op mijn website, is de blog over de “beste baardtrimmers”.

“Beste baardtrimmers” is in dit geval het zoekwoord waar ik op gevonden wil worden. Mensen die opzoek zijn naar een goede baardtrimmer wil ik dus informeren over welke de beste is, waarom dit zo is en waar je het apparaat voor de beste prijs kan krijgen. Zodra mensen op mijn affiliate links klikken en het product kopen, verdien ik een percentage over het totale aankoopbedrag (een commissie). Commissies op dit soort producten kunnen oplopen tot wel €10,- per aankoop. Dit is misschien niet heel veel, maar dagelijks worden er duizenden baardtrimmers en andere producten gekocht door heel Nederland. Tel uit je winst 😉

3. Waarde van digitaal vastgoed

De eerste en eigenlijk ook wel de belangrijkste vergelijking die vaak gemaakt wordt, is dat digitaal vastgoed wordt onderschat in waarde tegenover traditioneel vastgoed. Als je denkt: “een écht huis is toch veel meer waard dan een website? Ik heb nog nooit een website verkocht zien worden voor €100.000 tot €300.000″, dan heb je het namelijk goed mis! 

Voor een affiliate website die structureel €5.000 (of meer) per maand oplevert, kan je bij de verkoop een multiplier van 20, 30 of zelfs 40 vragen. Een “multiplier” is een vermenigvuldigingsfactor die aangeeft voor hoeveel je je website kan verkopen en geeft dus de waarde aan van je website en/of bedrijf. Dit betekent dat je je website net zoals een huis kan verkopen voor enorm grote bedragen van €100.000 tot zelfs €300.000.

Wij tikken regelmatig omzetten van €8.000 tot €10.000 per maand aan met onze affiliate websites en zouden hiermee met een relatief “lage” multiplier van 20 deze kunnen verkopen voor €200.000. Het rekensommetje van €10.000 x 40 laat ik aan jou over 🥸

Een multiplier is in principe door de verkoper van een website zelf te bepalen, maar hangt ook af van onderstaande factoren. Een multiplier pluk je dus niet zomaar uit de lucht.

  • Inkomsten (gemiddeld over de afgelopen 12 maanden): dit is misschien wel de meest belangrijke factor. Als je website niks oplevert dan kun je het ook niet voor grof geld verkopen. Een website die 12 maanden lang structureel €5000,- (of meer) oplevert is simpelweg heel veel waard. Dit geeft stabiliteit en vertrouwen voor een mogelijke koper. Wanneer je digitaal vastgoed wilt kopen of verkopen moet je dus goed letten op hoeveel een website gemiddeld oplevert en of de inkomsten stabiel zijn. Vaak worden websites die dalend zijn verkocht. Ons advies: “investeer niet in een zinkend schip”.
  • Domeinleeftijd: domeinleeftijd is de tijd dat jouw domeinnaam bestaat. Het aantal jaren dat een domein actief is, draagt bij aan de autoriteit die eraan wordt toegekend door zoekmachines zoals Google. Hoe langer het domein bestaat, hoe meer vertrouwen het genereert en des te hogere domeinautoriteit (DA) het verkrijgt. De domeinautoriteit is een belangrijke factor voor het bepalen van de autoriteit van een website. Hoe ouder een website, hoe waardevoller. Een website of domeinnaam uit 1996 is bijvoorbeeld veel meer waard dan een domeinnaam uit 2022. De website uit 1996 is al een tijd gevestigd op het internet en heeft haar waarde kunnen vergaren. 
  • Backlinkprofiel: een backlinkprofiel is een overzicht van alle websites die naar jouw website linken. Het is een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie (SEO), omdat zoekmachines zoals Google, backlinks beschouwen als een indicatie van de kwaliteit en relevantie van jouw website. Deze factor gaat hand in hand met domeinleeftijd, maar heeft toch verschillen. Hoe meer kwalitatieve backlinks hoe meer relevant en autoritair jouw website is. Het is per definitie niet zo dat oude domeinnamen altijd beter zijn. Als je een oude domeinnaam hebt, maar deze domeinnaam is door de jaren heen sporadisch gebruikt voor het hosten van een website en heeft verder een slecht backlink profiel, dan is deze domein of website alsnog minder waard dan een jongere domeinnaam met een goed backlinkprofiel.
  • Gemiddeld aantal bezoekers per maand: erg logisch, maar toch goed om uit te leggen. Als je 10.000 bezoekers per maand genereert, heb je 10.000x de mogelijkheid om geld te verdienen. Heb je slechts 1000 bezoekers per maand dan heb je 10x minder de kans om een product of dienst aan te bieden en zul je dus ook minder geld verdienen. Des te meer bezoekers, des te meer je website waard is en hoe hoger je je multiplier in kan zetten. Let wel op dat niet in alle gevallen geldt; een website met minder bezoekers en een hoger conversiepercentage kan uiteindelijk meer verdienen dan een website met veel bezoekers en een laag conversiepercentage. Het conversiepercentage bepaalt namelijk hoeveel verkopen je genereert per X aantal bezoekers. Maar ondanks dat een website wellicht een lager conversiepercentage heeft, weegt het aantal bezoekers dat een website krijgt per maand toch wel zwaar mee in de prijs tijdens de verkoop. Met veel bezoekers zijn er immers veel kansen tot het genereren van meer omzet.
  • Soort niche: een niche is een deelonderwerp van een specifieke markt. Balsporten is bijvoorbeeld een niche, maar tennis en tafeltennis zijn niches die weer onderdeel uitmaken binnen de balsporten. Dit zijn dus niches binnen een grotere niche. Je kunt het zien als een soort stamboom. Iedere niche begint groot en kan steeds specifieker worden. Hetzelfde geld voor de honden niche. Je kan een algemene website hebben over honden, maar ook over een bepaald hondenras waardoor de niche specifieker wordt. De soort niche is erg belangrijk bij het bepalen van de waarde van het digitaal vastgoed. Als je een website hebt in de financiële sector die gemiddeld €2000,- per maand oplevert of een website in de hondenbranche die €2000,- per maand oplevert zou ik altijd zeggen dat de website in de financiële sector altijd meer waard is. Er gaat simpelweg veel meer geld om in financiële producten zoals platformen om te beleggen, crypto, etc. De website bezoekers zijn bereid meer te investeren dan in de honden niche. Met een “huis-, tuin- en keukenblog” zal je minder snel een geld spenderende doelgroep treffen. 
  • Potentie en volume in zoekwoorden: uiteindelijk krijg je de meeste bezoekers op een website door zoekmachines zoals Google. Het kan zomaar zijn dat jij een website hebt waar veel potentie in is en waar veel informatie over te vertellen valt. Om een indruk te krijgen van de waarde van het digitale vastgoed is het belangrijk om mee te nemen hoeveel content er geschreven kan worden over een bepaald onderwerp. Voorbeeld: heb je een website over de Duitse herder? Dan is het niet relevant om op deze site content te schrijven over een Chihuahua. Hoe specifieker een onderwerp des te minder potentie er is om veel content te creëren en om veel bezoekers te kunnen ontvangen. Koop of verkoop je een website? Houdt er dan tijdens de taxatie altijd rekening mee wat de potentie is, houdt de populariteit van het onderwerp in je achterhoofd en bereken het mogelijke zoekvolume van de niche.
  • Beschikbare content: ik heb BaardTips.nl ooit gekocht met 9 bestaande blogberichten. De site had nagenoeg geen inkomsten en toen ik deze site kocht betaalde ik eigenlijk alleen voor deze 9 artikelen. Op het moment van schrijven heeft deze website 50+ blogberichten die ik allemaal heb laten schrijven voor minimaal €80,- per blog. Wanneer ik deze website verkoop is alleen al de content €4000,- euro waard. Dan heb ik nog niet eens gekeken naar de andere factoren. Content = king. Of het al reeds goed rankt of nog moet gaan ranken. Wanneer je een goede schrijver in hebt gezet kun je er (bijna) altijd vanuit gaan dat de content ook waarde heeft bij de verkoop van een website.
  • Extra assets bij een verkoop: zoals eerder aangegeven vallen social media profielen, digitale producten en eventueel nog een e-maillijst met actieve abonnees onder de noemer: “digitaal vastgoed”. Niet iedere investeerder maakt een website en investeert zijn tijd in het opzetten van dit soort extra assets. Heb je een actieve following, een YouTube kanaal of een goed gelezen nieuwsbrief? Dan wordt je vastgoed meer waard en kun je ook je multiplier verhogen bij de verkoop.

Als je bovenstaande lijst bekijkt zijn er dus enorm veel factoren die invloed hebben op de waarde van je website. Een website kan enorm veel waard zijn. Des te meer geld je verdient met je website en hoe stabieler deze inkomsten zijn, wordt je website meer waard. 

Digitaal vastgoed is dus niet zomaar “gebakken lucht”. Er worden serieuze knaken neergelegd voor succesvolle websites die veel omzet hebben. Zo zie je in onderstaande voorbeeld dat er een affiliate website die $20.196 dollar per maand omzet, voor $700.000 te koop staat. Ook zie je een website die $40.000 per maand omzet, wordt aangeboden voor $1,5 MILJOEN dollar 🚀

https://flippa.com/ voorbeeld affiliate site die te koop staat

Nu is $40.000 per maand verdienen slechts voor enkele mensen weggelegd. Wij kunnen daar alleen maar van dromen. Als je geld verdiend met een website heeft het altijd waarde en is het wat ons betreft een goed argument om dit onder de noemer “digitaal vastgoed” te plaatsen.

In onderstaande afbeelding zie je dat websites die “slechts” $180 tot $200 opleveren ook al verkocht worden voor $10.000. Tuurlijk is dit nooit vergelijkbaar met een echt huis, maar we komen er niet omheen dat een website échte waarde heeft en dat investeren in digitaal vastgoed een serieuze business is.

4. Verschillen tussen digitaal en traditioneel vastgoed

Om de verschillen tussen digitaal vastgoed en traditioneel vastgoed samen te vatten, hebben we een vergelijkingstabel gemaakt. Hierbij gaan we er van uit dat er maandelijks €2000,- verdiend wordt met het vastgoed object.

Digitaal vastgoed (affiliate website 🖥)€2000,- per maandTraditioneel vastgoed (stenen 🏠)€2000,- per maand
✅ Laagdrempelig: eigen inleg: ± €5000,- tot €10.000,-*❌ Eigen inleg: (gemiddeld) 20% van totale hypotheekwaarde ± €25.000,- tot €75.000,-
✅ Geen zorgen om vervelende huurders❌ Intensief proces om een “prettige” huurder te vinden
✅ Geen dure verzekeringen❌ Een inboedel-, brand- en of vermogensverzekering is aan te raden
✅ Opereren op de achtergrond of zelfs als digital nomad❌ Plicht om aanwezig te zijn bij problemen
✅ Reparaties aan je website zijn niet duur en snel op te lossen❌ Reparaties aan de garage of badkamer kost al snel klauwen met geld…
❌ Website kan gehackt worden✅ Fysiek vastgoed behoudt vrijwel altijd waarde en stijgt zelfs op een goede locatie
❌ Je bent afhankelijk van Google en andere zoekmachines✅ Eenmaal een goede huurder heb je vrijwel jarenlang geen afhankelijkheidspositie
❌ Website verkopen? Er zijn (nog) maar weinig mensen die de echte waarde hiervan inzien✅ Fysiek vastgoed is aantrekkelijk waardoor je je huis relatief snel kwijt kunt

*= Je kan voor slechts €200,- per jaar beginnen met affiliate marketing als je je digitale vastgoed vanaf de grond zelf opbouwt. Besteed je veel uit? Dan kan je al snel denken aan €5 tot €10.000 per website over een periode van 3 jaar.

5. 6 methodes om geld te verdienen met digitaal vastgoed

Er zijn verschillende methodes om geld te verdienen met affiliate websites. We bespreken alle methodes graag met je door.

5.1. Affiliate marketing

Affiliate marketing heeft natuurlijk mijn grootste voorkeur. Ik ben hier immers iedere dag mee bezig! Affiliate marketing is een online verdienmodel waarbij je geld verdient, in de vorm van een commissie, wanneer iemand een product of dienst afneemt via jouw affiliate link.

Over affiliate marketing is ontzettend veel geschreven, gepubliceerd en zelfs cursussen over gemaakt. Meer weten over affiliate marketing? Dan verwijs ik je het liefst naar mijn blogs die perfect uitleggen wat het is en hoe je kunt beginnen met affiliate marketing.

Wil je graag uitvoerige stap-voor-stap begeleiding met het opzetten van je eerste affiliate website? Dan raad ik je aan om te kijken naar mijn uitgebreide affiliate marketing cursus. In deze cursus leer ik je alles wat je moet weten om je eerste commissie te verdienen én hopelijk nog veel meer! 💪🏻

5.2. Display advertenties

Advertenties heb je vast en zeker al genoeg van gezien. Je bent in Google aan het zoeken en je komt bijvoorbeeld uit op een website waarin je in de sidebar, in de tekst zelf of onderaan de pagina, advertenties ziet staan van aanbieders waar je misschien zelf wel recent op gezocht hebt. Dit zijn, zogenoemde, “display advertenties”. De website eigenaar verdiend geld als je deze advertenties bekijkt en/of aanklikt.

Om geld te verdienen met display advertenties hoeven websitebezoekers namelijk niet eens meer te klikken op de advertenties. Natuurlijk is het zo dat je als website-eigenaar meer geld verdiend wanneer er daadwerkelijk op deze advertenties geklikt wordt.

Display advertenties zijn wat ons betreft behoorlijk passief. In vergelijking met affiliate marketing hoef je er niet voor te zorgen dat je je eigen mening geeft over een bepaald product of dienst en dat je tekst zo is ingericht dat je de inhoud toeschrijft naar de promotie van een product. Dat scheelt dus een hoop tijd voor jou als website-eigenaar.

Display advertenties werken over het algemeen beter als je een informatieve website hebt. Voorbeeld: wanneer je een algemene blog schrijft over een hondenras, kun je het beste display advertenties tonen. Mensen lezen de tekst en zien de advertentie, waardoor jij geld kan verdienen. In de tekst promoot je géén product en in dit geval leidt de advertentie dus niet af van een eventuele promotie van een product waar jij een commissie over kan krijgen.

Uit eigen ervaring blijkt dat als je een website hebt waar je producten promoot met zoekwoorden zoals “beste hondenmand”, display advertenties juist averechts werken. Mensen zijn in dit geval opzoek naar de beste hondenmand en willen dan ook echt erachter komen welke hondenmand het beste is voor hun huisdier. De bezoeker van je website heeft bij wijze van spreken zijn pinpas al klaar liggen om een hondenmand te kopen. Afleidende display advertenties kunnen er in dit geval voor zorgen dat de bezoeker de koop niet maakt waardoor je dus minder geld verdiend. Zonde toch? 

5.3. Advertorials

Als je een website hebt met veel waarde, dan zijn er altijd verkopers of concurrenten die interesse hebben om een “advertorial” te kopen op jouw website. Een advertorial is een vorm van reclame die eruitziet als een redactioneel artikel, inhoudelijke bijdrage of blog. Feitelijk is de advertorial geschreven om een ​​product, dienst of merk te promoten. Het is dus een advertentie die vermomd is als een artikel.

Advertorials worden steeds vaker ingezet op blog websites en bedrijven zijn bereid grof geld neer te leggen voor een dergelijke publicatie. Advertorials worden vaak gebruikt om de lezer te informeren over een product of dienst, maar ook om het vertrouwen en de geloofwaardigheid van het merk te vergroten door het in een vertrouwde en bekende omgeving te presenteren. Daarnaast worden advertorials ingezet voor linkbuilding met als doel het opbouwen van een sterk backlinkprofiel.

Wekelijks worden we via onze eigen websites benaderd voor dit soort betaalde plaatsingen. Hier kun je op ingaan en samen met de adverteerder een goede deal maken. Ook bestaan er diverse platformen waar je je website kan inschrijven om sneller in contact te komen met dergelijke adverteerders die een advertorial op jouw website willen kopen. Deze platformen krijgen een commissie van de totaalsom van de advertorial.

Hulc.nl vraagt bijvoorbeeld 19% servicekosten op iedere deal die jij sluit. Verkoop jij een advertorial voor €250,00? Dan krijg je uiteindelijk €202,50 uitbetaald. Jij blij, de verkoper blij en Hulc.nl heeft weer wat geld verdiend om te blijven investeren in haar platform.

Hulc.nl vraagt 19% commissie op een advertorial

5.4. Site flipping

Dit verdienmodel heeft wellicht de meeste raakvlakken met fysiek vastgoed. Site flipping is het proces van het opkopen van digitaal vastgoed, de site verbeteren/repareren, sneller maken, meer content toevoegen en weer verkopen voor meer geld zodra de website meer bezoekers krijgt, meer inkomsten heeft en betere posities in de zoekmachines bemachtigd heeft.

Steeds meer ondernemers verdienen alleen al hun brood met het “flippen” van sites. Ze kopen slecht onderhouden sites op, bij voorkeur met al enige inkomsten. Vervolgens doen ze er alles aan om deze site een nieuw leven in te blazen en vangen een groot bedrag wanneer ze de website succesvol weer weten te verkopen.

Dit “flipping” proces bestaat ook in de vastgoedmarkt. Huisjesmelkers kopen oude panden op, knappen het op en wanneer gerenoveerd verkopen of verhuren ze het. Vaak worden de huizen niet eens opgeknapt of worden er minimale reparaties gedaan. Dit noemen we in de volksmond “huizen flippen”.

Natuurlijk hangt het ervan af wat de resultaten zijn van deze optimalisaties of de “flipper” het digitale vastgoed wilt verkopen. Het kan zomaar zijn dat je binnen 6 maanden een site opkoopt en kan schalen van €20,- naar €500,- per maand. Hierdoor stijgt de waarde van de website erg snel en kan de flipper op korte termijn veel geld verdienen. Echter, is het soms veel verstandiger om de site nog langer in bezit te houden of er zelfs voor te kiezen om de site niet meer te flippen. Op lange termijn verdien je misschien veel meer per maand, dan dat je verdient zou hebben aan een snelle flip.

5.5. Digitale producten

Een eigen digitaal product is een interessante, maar vaak een moeilijker verdienmodel om toe te passen op je digitale vastgoed. Een uitstekend voorbeeld is de website vleugjeijsland.nl. De eigenaresse van deze website heeft een goed gelezen blog en leert je alles over een prachtige trip naar IJsland. Zo heeft ze blogs geschreven over hoe je een auto kan huren waarmee ze commissies verdiend, schrijft ze waar je het beste kan overnachten en verdient ze geld via het affiliate programma van Booking.com. Tot slot promoot ze ook producten en target ze op zoekwoorden zoals “beste handschoenen”. 

Maar naast deze promotionele activiteiten voor andere bedrijven, heeft de eigenaresse ook eigen digitale producten ontwikkeld in de vorm van meerdere e-books. Zo besteed ze één keer veel tijd om het e-book te maken, maar daarna verdient ze iedere keer €15,- als iemand haar eigen product koopt.

De verkoop van e-books zal geen duizenden euro’s per maand zijn, maar het geeft je wel de mogelijkheid om e-mailadressen te verzamelen, een community op te bouwen en straalt enorm veel autoriteit uit. Ik kan me voorstellen dat klanten die haar e-book hebben gekocht, sneller haar blogs lezen en haar advies over de beste producten en de leukste hotels sneller ter harte nemen. Een eigen product levert dus niet alleen geld op, maar kan je ook inzetten als middel om de rest van je digitale vastgoed te promoten en te laten groeien.

Vleugjeijsland Ebook

5.6. “Nummer 1” abonnementen

Dit is een van de onontdekte methodes voor digitaal vastgoed die ik je ga leren. Sommige mensen noemen dit soort informatie “Golden Nuggets” en om eerlijk te zijn is het dat eigenlijk ook wel 😉

Aan het begin van iedere maand krijg ik tegenwoordig ± €2000,- binnen aan, hoe ik het noem, “nummer 1” abonnementen.

Mijn digitale vastgoed BaardTips.nl is er op ingericht dat ik pagina’s heb waar ik “beste productlijstjes” maak. Een voorbeeld hiervan is: https://baardtips.nl/baard/baard-producten/baard-balsem/. De nummer 1 van deze lijst is een product wat ik zelf uitvoerig getest heb en die ik oprecht ook als beste zou benoemen.

Ik heb al meer dan €50.000,- verdiend met deze strategie!

De verkoper die op nummer 1 staat betaald mij maandelijks ± €100.- om op deze positie te staan in dit artikel. Daarnaast krijg ik op alle verkopen de affiliate commissies. Omdat ik aan het begin van de maand al €100,- binnen heb kan ik dit direct weer herinvesteren in linkbuilding, om deze pagina nog beter te laten ranken in Google.

Mijn belofte aan mijn “nummer 1” abonnees is ook dat ik 30 tot 50% van de abonnementsprijs verplicht ben te investeren in linkbuilding. Op deze manier verdien ik dus geld wat ik kan uitbetalen als loon aan mijzelf, maar heb ik ook weer direct een herinvestering gedaan in de waarde van mijn site. Dit komt niet alleen dit specifieke blog ten goede, maar ook mijn andere blogs waar ik dit soort nummer 1, 2 en 3 posities verkoop.

In termen van digitaal vastgoed, zou ik dit kunnen vergelijken met een huurovereenkomst waar ik de digitale “huisbaas” ben. De verkopers zijn de “inwoners” van mijn content en huren als het ware een positie waarbij ik hun producten promoot. Aan het begin van iedere nieuwe maand krijgen ze een rapportage waarin duidelijk wordt gemaakt hoeveel sales ik voor ze heb gemaakt.

De verkoper in het eerder benoemde voorbeeld van de “beste baardbalsem” betaald maandelijks €297,- voor 8 “posities/plaatsingen” op mijn website. Onderstaande rapportage van februari 2023 laat zien dat ik voor deze partij €813,77 via het affiliate programma van bol.com heb verdiend en €503,18 via TradeTracker.com. Totaal komt dit neer op €1321,95 voor een minimale investering van €297,- per maand. De producten zijn oprecht heel goed en de eigenaren van deze webshop zijn vrienden van mij. Ze investeren in goede producten en diverse nummer 1 posities op mijn website, waardoor ik weer kan investeren in mijn site door middel van linkbuilding en er blijft natuurlijk ook genoeg over om de boterhammen mee te betalen. Voor de verkoper een no-brainer en voor mij als digitaal vastgoed ondernemer een belangrijke strategie voor het groeien van mijn website.

Bol.com rapportage baardtips.nl
TradeTracker rapportage baardtips.nl

6. Beginnen met digitaal vastgoed

Wil je beginnen met investeren in digitaal vastgoed? Is het opbouwen van digitaal vastgoed makkelijk? Dat is lastig te zeggen. Dit hangt af van je technische kennis en mogelijkheid om je hier verder in te verdiepen.

In de meeste gevallen kan iedereen wel een goede start maken. De eerste stap is om goed onderzoek te doen en je te verdiepen in de materie. Lees je goed in en gebruik hierbij zeker mijn uitgebreide blogs.

Als je echt overtuigt bent om te gaan investeren in digitaal vastgoed, wil ik je adviseren om de volgende blog als eerste te lezen: https://affiliatemarketing101.nl/blog/affiliate-website-maken/. Op die manier ga je snappen hoe een affiliate website in elkaar zit en wat er zoal bij komt kijken. Vanuit daar kun je langzaam aan, je verder gaan verdiepen in de wondere wereld van digitaal vastgoed.

7. Conclusie: is digitaal vastgoed iets voor jou?

Met de juiste strategieën, kennis en tools kan vrijwel iedereen een eigen digitaal vastgoed project starten en ervoor zorgen dat je er geld mee verdient. Ik zou niet stellen dat het makkelijk is om een dergelijk project op te starten, maar het is wat mij betreft veel toegankelijker en laagdrempeliger dan de wereld van “normaal” vastgoed; de eigen inleg, onderhoud en risico’s zijn daar veel groter.

Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die deze blog lezen, die reeds eigen fysieke panden hebben, en die het niet eens zijn met de manier hoe ik traditioneel vastgoed vergelijk met een “website business”. Het is niet de bedoeling om deze twee totaal verschillende branches 1 op 1 met elkaar te vergelijken. Als je over 30 panden beschikt, alles uitbesteed hebt en regelmatig een huis flipt, kun je veel sneller omzet genereren dan als je vanaf niets “websites gaat melken”. De branches met elkaar vergelijken is hetzelfde als appels met peren vergelijken en ik zou nooit durven zeggen dat je niet moet investeren in fysiek vastgoed.

Mijn doelstelling is om digitaal vastgoed onder het licht te brengen en te bewijzen dat je op een laagdrempelige manier ook een “vastgoed imperium” kunt opbouwen, maar dan online.

Heb je ervaring met traditioneel of digitaal vastgoed, wil je je ervaring met mij delen of heb je simpelweg vragen over wat je gelezen hebt? Laat dan gerust hieronder een reactie achter.

Dit bericht is gepost in Blog. Bookmark de link.

Geef een reactie