Online worden dagelijks miljoenen transacties verwerkt voor allerlei soorten producten en diensten. Denk aan vakanties die geboekt worden, producten die besteld worden of verzekeringen die worden afgesloten. Allemaal transacties waarbij affiliate marketing een rol kan spelen.

In dit artikel leggen we uit wat affiliate marketing precies is, hoe het werkt en hoe jij deze marketing techniek ook kunt inzetten. Tenslotte vertellen we ook over onze eigen ervaring met affiliate marketing en ronden we af met een handige lijst met termen die veelal gebruikt worden in de wereld van affiliate marketing.

jari dohmen

In mijn online affiliate marketing cursus (voor beginners) ontdek je mijn exacte strategie waarmee ik duizenden euro's per maand verdien!

Leer meer over mijn cursus
affiliatemarketing101.nl (€197,00)

1. Wat is affiliate marketing?

Affiliate marketing is een vorm van online marketing waarbij partners (wellicht jij als toekomstige affiliate) worden beloond in de vorm van commissies, voor het aanleveren van nieuwe klanten aan adverteerders.

Om de betekenis van affiliate marketing beter toe te lichten, een concreet voorbeeld: je bent op zoek naar een nieuwe koptelefoon. Op het internet vind je een artikel waarin de beste koptelefoons van dit jaar zijn uitgelicht, inclusief de bijbehorende prijzen. Uiteindelijk heb je de koptelefoon gevonden die het beste bij jou past en besluit je via de link in dit artikel te navigeren naar bijvoorbeeld bol.com.

Eenmaal aangekomen in de webshop van bol.com, plaats je de koptelefoon in je winkelmand en reken je af. Als consument heb je eigenlijk niks in de gaten, maar zonder dat je het weet heeft een affiliate partner van bol.com nu een commissie verdiend op jouw aankoop 🥳

In het artikel dat je net gelezen hebt over de beste koptelefoons, heb je namelijk op een affiliate link geklikt. Door op deze link te klikken weet bol.com dat een specifieke affiliate partner zojuist een nieuwe aankoop heeft aangeleverd.

Normale link

https://www.bol.com/nl/nl/p/happysnoots-donut-hondenmand-100cm-extra-groot-fluffy-luxe-hondenbed-dog-bed-wasbaar-grijs/9300000041345484

Affiliate link met uniek nummer (XXXXX) dat verwijst naar partner

https://partnerprogramma.bol.com/click/click?p=1&t=url&s=XXXXX&f=TXL&url=https://www.bol.com/nl/nl/p/happysnoots-donut-hondenmand-100cm-extra-groot-fluffy-luxe-hondenbed-dog-bed-wasbaar-grijs/9300000041345484

De affiliate partner krijgt vervolgens een commissie toegekend en kan deze laten uitbetalen naar zijn bankrekening. Deze vergoeding is vaak al vooraf bepaald en is bijvoorbeeld een percentage van de aankoopsom. Bij bol.com is dit tussen de 2,5 en 7% afhankelijk van het type product dat wordt afgerekend. Zo krijg je meer commissie voor de verkoop van kleding en schoenen (7%), en minder voor games en mobiele telefoons (2,5%).

Al met al heb je te maken gehad met twee verschillende partijen; de affiliate partner (publisher) en de webshop (adverteerder). De affiliate partner heeft jou als potentiële klant binnengehaald op zijn artikel over de beste koptelefoons én doorgestuurd naar bol.com. De adverteerder heeft vervolgens jouw bestelling verwerkt en een commissie toegekend aan de betreffende affiliate partner. Door de samenwerking tussen de adverteerder en de publisher, is succesvol affiliate marketing toegepast en heb jij als consument hier een steentje aan bijgedragen.

2. Hoe werkt affiliate marketing?

Nu je weet wat affiliate marketing is, is het belangrijk om te weten hoe affiliate marketing werkt. Hieronder vind je een korte en eenvoudige uitleg. Verderop vind je een uitgebreid technisch antwoord met meer diepgang.

2.1. Korte uitleg

Affiliate marketing werkt op basis van geautomatiseerde tracking van zogenoemde “affiliate links”. Dit zijn unieke links die affiliate partners kunnen gebruiken om consumenten door te sturen naar webshops zoals bol.com.

Wanneer een consument iets via de link van een specifieke affiliate partner heeft aangeschaft bij bol.com, kan bol.com dit precies zo terugzien in hun systeem. Deze affiliate partner wordt vervolgens automatisch beloond met een commissie, afhankelijk van hetgeen dat de consument heeft aangeschaft.

2.2. Technische uitleg

Om goed uit te kunnen leggen hoe affiliate marketing precies in zijn werking gaat, komt het een en ander qua techniek om de hoek kijken.

2.2.1. Third-party cookies

De tracking van commissies voor affiliates heeft lange tijd plaatsgevonden via zogenoemde “third-party cookies”. Een cookie is een bestand dat door het bezoeken van een website, wordt opgeslagen in je browser en wordt gebruikt om je gedrag bij te houden en op te slaan voor volgend gebruik. Maar wat is dan een third-party cookie? Dit zijn cookies die door externe websites geplaatst worden bij de bezoeker. Het verschil tussen een normale cookie (first-party cookie) en een third-party cookie zit hem dus in de partij die de cookie plaatst bij de bezoeker.

Om bovenstaand concreter te maken, geven we je graag een voorbeeld: Facebook plaatst een cookie in jouw browser via de website die jij bezoekt. Hierdoor is Facebook in staat om jouw gedrag bij te houden, terwijl je niet op Facebook.com bent geweest. Omdat veel websites cookies laten plaatsen bij hun bezoekers door Facebook, kan Facebook heel nauwkeurig een profiel creëren van deze bezoekers; ideaal dus om jou als bezoeker gerichte advertenties te laten zien. Facebook weet immers precies waar jij bent geweest en waar jij interesse in hebt.

Terugkomend op affiliate marketing. Door de aard van een dergelijke third-party cookie is het voor de adverteer heel makkelijk om te herkennen wanneer een affiliate partner beloond moet worden, voor het doorsturen van jou als consument. De adverteerder ziet bijvoorbeeld dat jij als bezoeker op de website over de beste koptelefoons bent geweest en vanaf hier naar de website van de adverteerder bent genavigeerd om een aankoop te doen. Hierdoor kan deze adverteerder de betreffende affiliate partner een commissie toekennen op basis van jouw aankoop.

2.2.2. First-party cookies

Steeds meer affiliate netwerken en programma’s gebruiken tegenwoordig de “first-party cookie”; het alternatief voor de third-party cookie. De third-party cookie is laatste tijd omstreden vanwege nieuwe privacy wetgeving.

Een zogenoemde first-party cookie wordt door de website waarop de bezoeker zich bevindt, zelf geplaatst en dus niet door een externe partij als Facebook. Deze cookies worden vervolgens niet gemarkeerd als “advertenties” en daardoor ook niet door ad-blockers geblokkeerd. Deze cookies zijn niet in staat om van jou een profiel te maken, buiten het gedrag van de betreffende website om. Enkel gedragsgegevens binnen deze ene website worden opgeslagen om bijvoorbeeld te onthouden wat je ook alweer in je winkelmandje had geplaatst; handig voor als je besluit nog niets te kopen, maar dit over een aantal dagen alsnog wilt doen.

Doordat de first-party cookie beter is voor je privacy en niet geblokkeerd wordt door ad-blockers, is dit tegenwoordig de meest populaire optie binnen affiliate marketing. Wat je als affiliate marketeer namelijk niet wilt, is dat je geen commissies meer toegekend krijgt omdat de third-party cookies worden geblokkeerd bij je doorgestuurde bezoeker.

Een belangrijke ontwikkeling is dat naast het gebruik van ad-blockers ook browsers besluiten om third-party cookies te weren. Zo heeft Google Chrome besloten dit vanaf 2023 te willen doen waardoor de overstap naar first-party cookies veel prioriteit heeft gekregen.

3. Succesvolle voorbeelden van affiliate marketing

Om het allemaal wat concreter te maken, laten we je graag een aantal voorbeelden zien van bedrijven die succesvol affiliate marketing inzetten.

3.1. Bol.com

Zoals al eerder benoemd in dit artikel, hebben we het graag nog even kort over bol.com. Zij zijn namelijk een concreet voorbeeld van een bedrijf dat affiliate marketing goed weet in te zetten. Met meer dan 35.000 affiliate partners beheren zij één van de grootste affiliate programma’s in Nederland.

Doordat er veel bloggers op het internet zijn die schrijven over allerlei soorten producten, is het voor deze groep uitermate interessant om geld te verdienen met het affiliate programma van bol.com. Op bol.com vind je namelijk miljoenen verschillende producten, waardoor dit voor vrijwel iedere blogger interessant is. Je hoeft enkel nog maar een affiliate linkje te plaatsen op je blog en je kunt al geld verdienen door mensen door te sturen naar de webshop van bol.com.

Wat het affilliate programma van bol.com verder heel interessant maakt, is dat je als affiliate partner een commissie krijgt over het gehele aankoopbedrag van de consument. Een voorbeeld: je hebt een website over meubelinterieur. Nog specifieker, je ontvangt websitebezoekers op je artikel over verlichting. Zodra je een websitebezoeker via dit artikel doorstuurt naar bol.com, en de bezoeker besluit naast verlichting ook nog eens een grote nieuwe televisie te kopen, dan krijg je daar ook nog eens commissie over. Heel interessant als affiliate partner en daarom ook een reden waarom het affiliate programma van bol.com zo populair is.

3.2. Consumentenbond

De Consumentenbond is een bekend platform waarop producten uitvoerig worden getest en vergeleken, met als doel om de consument hierover duidelijk te informeren. Naast dat hun verdienmodel draait om het verkrijgen van nieuwe leden voor hun tijdschrift, wordt ook veel gebruik gemaakt van affiliate marketing op hun website.

Zo beschikt de Consumentenbond over een handige vergelijker waarin producten van verschillende verkopers, zorgvuldig met elkaar worden vergeleken op basis van specificaties, prijs, etc. Zodra je als consument besluit naar één van deze genoemde producten te navigeren, zal de Consumentenbond een commissie verdienen wanneer jij besluit daadwerkelijk over te gaan tot aankoop. Naast een vergelijker, bieden ze ook gedetailleerde productreviews aan op hun website waarin affiliate links te vinden zijn.

De Consumentenbond heeft er dus voordeel bij om jou van goed advies te voorzien, zodat jij het benoemde product ook gaat kopen.

3.3. Kieskeurig.nl

Kieskeurig.nl is in die zin wellicht vergelijkbaar met de Consumentenbond, maar richt zich vooral op het verzamelen en bundelen van veel productinformatie. Door zoveel mogelijk data te verzamelen kunnen zij jou altijd de beste deal laten zien op het basis van het gezochte product.

Vanzelfsprekend verdiend Kieskeurig.nl hierop ook een commissie als jij als consument via hun website een product besluit aan te schaffen.

3.4. Independer

Niet alleen voor producten wordt affiliate marketing ingezet. Zo kunnen dienstverleners ook gebruik maken van affiliate marketing waarbij affiliate partners proberen nieuwe klanten te verzamelen. Een goed voorbeeld is Independer.

Op Independer vergelijk je gemakkelijk allerlei verschillende verzekeringen van verschillende maatschappijen. Zo krijg je altijd de beste deal en meeste waar voor je geld.

Doordat jij als consument via Independer een verzekering afsluit bij een verzekeringsmaatschappij, verdienen zij hierover een commissie.

4. Voordelen- en nadelen: lees dit voordat je begint

Beginnen met affiliate marketing heeft verschillende voor- en nadelen. Om je zo goed mogelijk te informeren hebben we hieronder de belangrijkste voor- en nadelen op een rijtje gezet.

4.1. Voordelen: waarom is affiliate marketing zo interessant?

  • Je hebt geen startkapitaal nodig: om te beginnen met affiliate marketing heb je in principe geen startkapitaal nodig. Je kunt namelijk gratis een social media profiel aanmaken en daarop affiliate links plaatsen. Affiliate marketing zonder website is daardoor een prima manier om je eerste commissie te verdienen. Wil je een eigen affiliate website opzetten? Dan zullen er enige kosten zijn. Denk aan webhosting en een domeinnaam. Gelukkig zijn deze kosten minimaal en maak je voor enkele euro’s per jaar al je eigen affiliate website. Als je goed aan de slag gaat met affiliate marketing, heb je deze kosten zo weer terugverdiend 😊
  • Je werkt aan een passief inkomen: een groot voordeel van affiliate marketing is dat je een passief inkomen kunt opbouwen. Hoe dat precies werkt? Als affiliate partner zet je namelijk jouw doelgroep in, om geld te verdienen via jouw affiliate links. Stel jij hebt een blog met 500 bezoekers per maand. Die bezoekers blijven komen ongeacht of jij op dit moment aan het werk bent aan je blog. Als jij eenmaal goed gevonden wordt in de zoekmachines, dan zullen die bezoekers blijven komen. Wanneer jij vervolgens op je blog je affiliate links verwerkt, dan kun je dus een passief inkomen verdienen. Jouw bezoekers komen op je website (ongeacht of jij daar op dit moment mee bezig bent), klikken op affiliate links, bestellen iets bij de adverteerder en jij wordt daar vervolgens voor beloond. Het kan dus zo zijn dat jij geld verdient met je website terwijl je aan het slapen bent. Je website is immers 24/7 online en kan dus ook geld genereren wanneer jij niet aanwezig bent.
  • Je hebt geen klantenservice: dit is wellicht het meest interessante voordeel van affiliate marketing. Je hoeft je geen zorgen te maken over klantenservice; want die is er simpelweg niet. Als affiliate partner hoef je er enkel voor te zorgen dat jouw doelgroep doorgestuurd wordt naar de adverteerder. Zodra de consument op de website van de adverteerder is beland, heb jij hier verder geen omkijken meer naar. Je hoeft geen klantenservice af te handelen en enkel nog de commissie binnen te halen zodra de consument afrekent.

4.2. Nadelen: hier moet je rekening mee houden

  • Je bouwt geen eigen klantenbestand op: door de werking van het affiliate marketing model, is het helaas zo dat je als affiliate partner geen klantenbestand opbouwt. Je stuurt immers de (potentiële) klant door naar de adverteerder, waar hij of zij het product of de dienst afrekent. Doordat je geen klantenbestand opbouwt, kun je helaas deze mensen niet meer benaderen waardoor er ook geen extra omzet gegeneerd kan worden. Je stuurt de klant door en je bent de klant dan ook direct kwijt aan de adverteerder. Je zult als affiliate partner hierdoor altijd nieuwe klanten moeten aanleveren om omzet te blijven maken.
  • Je kunt beperkt resultaten analyseren: als publisher is het helaas lastig om resultaten te meten en analyseren. Denk aan welke pagina’s op jouw website het meeste opleveren, of welke gepromote producten of diensten het beste converteren. Doordat jij als affiliate partner enkel de bezoeker doorstuurt naar de adverteerder, houd het meten van gegevens op zodra deze persoon jouw website verlaat. Ook is het lastig om vervolgens de gegenereerde omzet bij de adverteerder, te koppelen aan het gedrag van de bezoeker op jouw website. Dit komt omdat je met twee verschillende partijen te maken hebt (de publisher en de adverteerder) die beiden individueel data verzamelen over deze bezoeker. Gelukkig bieden veel adverteerders tegenwoordig de mogelijkheid aan om een zogenoemde unieke “sub ID” mee te geven. Hierdoor kun je als publisher toch enige informatie verkrijgen over vanaf welke pagina de bezoeker naar de adverteerder is genavigeerd. Hoewel de sub ID zeker meerwaarde geeft, is de mate van beschikbare gegevens om te analyseren, toch nog beperkt en neemt het redelijk wat tijd in beslag om alle affiliate links de juiste sub ID’s mee te geven. Vandaar dat we in onze software Affiliate Held de “automatische sub ID” functionaliteit hebben ontwikkeld. Hierdoor worden alle affiliate links automatisch voorzien van gedetailleerde sub ID’s waarmee je precies kunt zien vanaf waar een bezoeker doorgeklikt heeft naar de adverteerder; waardevol en tijdbesparend.

Affiliate link met automatische sub ID

https://domeinnaam.nl/ah-redirect/?ah-link=https://partnerprogramma.bol.com/click/click?ah-rt-p=1&t=url&ah-rt-s=XXXXX&f=TXL&url=https://www.bol.com/nl/nl/p/petdryer-professionele-hondenfohn-met-opzetstukken-waterblazer-voor-honden-2800w-power-grooming-tool-compact-stil-design-zwart/9300000042308934&subid=de-10-beste-waterblazers-voor+lijst+overzicht+verkoper+shortcode1+product1&ah-post-id=323079&ah-product-id=413290&ah-merchant=bol.com&ah-network=bol.com

  • Je hebt de nodige concurrentie: doordat adverteerders zoveel affiliate partners kunnen werven als zij willen, ben je niet de enige die een bepaald bedrijf promoot. Je hebt dus direct te maken met veel concurrentie die net zoals jij proberen geld te verdienen met affiliate marketing. Belangrijk is dus om uniek te zijn en waarde te bieden die de andere publishers niet bieden. Hoewel dit makkelijker gezegd dan gedaan is, is dit wel een must om tegenwoordig nog een mooi inkomen te verdienen met affiliate marketing.

5. Je eerste commissie verdienen in 3 stappen

Affiliate marketing is een populair verdienmodel vooral omdat je er een passief inkomen mee kunt opbouwen. Dit betekent dat je geld kunt verdienen terwijl je op dat moment niet fysiek aanwezig bent of aan het werk bent 😎

Het klinkt bijna te goed om waar te zijn, maar er zitten natuurlijk ook wel wat haken en ogen aan. Volledig passief is bijna onmogelijk, maar affiliate marketing kom je wel heel dichtbij. Hieronder willen we je graag een aantal tips en inzichten geven waar je als startende publisher aan moet denken.

5.1. Stap 1: kies je medium

Er zijn voldoende publishers die genoeg geld verdienen met het promoten van producten en diensten via social media, maar onze voorkeur gaat uit naar het maken van een zogenoemde affiliate website.

Het maken van een affiliate website heeft als voordeel dat je content kunt maken die “evergreen” is. Dit houdt in dat je artikelen kunt schrijven en waarde kunt bieden die nu, maar ook nog over heel wat jaren, nog steeds waardevol zijn. Je steekt er één keer werk in en je hebt hier vervolgens nog jaren plezier van.

Als je namelijk een waardevol artikel schrijft en deze krijgt een goede positie in de zoekmachines, dan zul je een lange tijd genieten van bezoekers die automatisch op jouw website komen. Deze bezoekers kun je vervolgens doorsturen naar je adverteerder om commissies te genereren; een passief inkomen.

Het nadeel van social media is dat het lastig is om hier content op te maken die waardevol blijft. Een duidelijke uitzondering hierin is YouTube, maar content op Instagram is bijvoorbeeld zeer vluchtig waardoor dit een lastig platform is om met affiliate marketing aan de slag te gaan.

Denk dus goed na over jouw medium en hoe jij dit medium kunt inzetten om een inkomen te verdienen met affiliate marketing.

5.2. Stap 2: bouw een achterban

Als je je medium hebt gekozen, is het tijd om een achterban op te bouwen. Een veelgemaakte fout is namelijk om een medium te kiezen en direct van alles en nog wat te gaan promoten. Maar let op, dit heeft dus geen enkel doel.

Een medium zonder achterban is niet meer dan een visitekaartje. Je medium wordt niet bezocht, er is geen interactie en het is slechts een statische vertoning op het web. Het is dus belangrijk om een achterban op te bouwen door waardevolle content te delen.

Schrijf artikelen, maak video’s of plaats foto’s. Zorg ervoor dat je iets aanbied waarvoor mensen speciaal naar jouw medium komen. Dit is een ontzettend belangrijke en essentieële stap in het proces als jij geld wilt verdienen met affiliate marketing.

Spoiler: we kunnen je nu al vertellen dat dit ook de moeilijkste stap is en waarbij de meeste mensen afhaken. Het promoten van producten en diensten is namelijk zo gedaan; hier en daar wat linkjes plaatsen en afwachten maar. Helaas werkt het zo dus niet en zul je een achterban moeten opbouwen door bloed, zweet en tranen in je project te steken. Dit zal niet vandaag op morgen gerealiseerd worden. Bereid je voor om maanden lang voor “niks” te werken en de vruchten pas later te plukken.

5.3. Stap 3: promoot een product of dienst

Zodra je een achterban hebt opgebouwd, is het tijd om een passend product of dienst te kiezen. Het heeft namelijk weinig zin om iets te gaan promoten, als je nog niemand kunt doorsturen. Dat is immers hoe affiliate marketing werkt; mensen doorsturen naar de adverteerder.

Om een goed product of dienst te kiezen, is het belangrijk te kijken naar je doelgroep. Waarom komt jouw doelgroep naar jouw medium (website of social media profiel)? Wat wilt jouw doelgroep? Waar loopt jouw doelgroep tegenaan? Dit zijn vragen die je voor jezelf kunt beantwoorden om een passend product of dienst te kiezen.

We geven je hieronder graag een aantal concrete voorbeelden voor adverteerders die goed aansluiten bij de publisher.

  • Heb je een blog over reizen? Meld je aan als affiliate bij Transavia (via het affiliate netwerk TradeTracker).
  • Heb je een website over gamen? Meld je aan als affiliate bij bol.com (eigen affiliate programma).
  • Heb je een YouTube kanaal over gezond koken? Meld je dan aan als affiliate bij HelloFresh (via het affiliate netwerk Impact).
  • Heb je een Facebook groep met hondenbaasjes uit de regio? Meld je dan aan als affiliate bij ZooPlus (via het affiliate netwerk Awin).

Wil je meer inspiratie op doen over adverteerders die je zou kunnen promoten d.m.v. affiliate marketing? Bekijk dan eens onze blog over de beste affiliate programma’s en netwerken. Daarin vind je een hoop suggesties voor adverteerders die je vandaag nog kunt gaan promoten.

6. Onze eigen ervaring als succesvolle affiliate marketeers

Dit artikel over “wat is affiliate marketing” is wat ons betreft niet compleet zonder onze eigen ervaring. Wij van Affiliate Held zijn al een geruime tijd actief in deze branche en willen dan graag ook inzichten met je delen.

Al een aantal jaar beheren wij verschillende affiliate websites die voor ons een mooi inkomen opleveren. We verdienen bijvoorbeeld goed met het affiliate programma van bol.com. Zoals eerder benoemd in dit artikel, zijn we zeer te spreken over bol.com omdat je daar een commissie verdient over het gehele aankoopbedrag. Dit maakt het zeer lucratief om bol.com te promoten aangezien zij miljoenen producten aanbieden. De kans is dus heel groot dat een consument niet slechts één product afrekent, maar meerderen.

Onze eigen websites gaan over onderwerpen als honden en baarden. Uiteenlopende onderwerpen waarop verschillende manieren inkomsten worden gegeneerd. Naast bol.com gebruiken we per website verschillende affiliate programma’s en netwerken om het meeste uit onze websites te halen. Let wel op dat we hier onze websites niet volgooien met affiliate links maar deze enkel invoegen als deze ook waardevol zijn voor onze bezoekers.

Als we je een advies mogen geven, dan is het vooral dat je veel waarde moet delen en uniek moet zijn in je markt. Als jij je bezoeker echt wat mee kunt geven, dan is de kans groot dat zij via jouw affiliate link iets aanschaffen. Op die manier weten wij onze websites dermate in te richten dat deze ook leuke inkomsten opleveren.

Verder maken we uiteraard ook gebruik van onze eigen software Affiliate Held, om onze affiliate websites te optimaliseren. Op onze website over honden hebben we bijvoorbeeld verschillende artikelen geschreven over de beste hondenproducten; denk aan de beste hondenmand. In een dergelijk artikel laten wij per hondenmand zien bij welke aanbieder deze te verkrijgen is. Op deze manier bieden we waarde aan de consument en sturen we ze door naar de meest geschikte adverteerder.

Zoals je in bovenstaande afbeelding kunt zien, zijn we fan van het affiliate programma van bol.com. Al draagt dit natuurlijk niet helemaal bij aan de onafhankelijkheid van het artikel en is ook te betwijfelen hoeveel waarde dit aan de bezoeker geeft. Wil je ten kosten van alles je omzet maximaliseren of ga je meer voor transparantie en waarde bieden? Uiteindelijk zal het laatste altijd winnen wat betreft je resultaten in de zoekmachines; stof voor ons tot nadenken 🤔

7. Hoeveel geld kun je verdienen met affiliate marketing?

Om meteen met de deur in huis te vallen; the sky is the limit. Letterlijk.

Maar… we snappen dat met deze vraag eerder bedoeld wordt wat “normaal” is om met affiliate marketing te verdienen. Die vraag willen we graag voor je beantwoorden. Alleen let op, we beantwoorden deze vraag puur uit onze eigen ervaring. Het kan dus zo zijn dat andere affiliate marketeers hier een ander antwoord op kunnen geven dan ons.

Op basis van onze eigen statistieken, gegenereerd door onze eigen affiliate websites, kunnen we concluderen dat we ongeveer tussen de €0,05 en €0,15 per bezoeker verdienen.

Met dit gegeven kunnen we terugrekenen wat ervoor nodig is om een X bedrag per maand te verdienen wanneer je een affiliate website hebt gebouwd met waardevolle content. Dit vermelden we er graag bij omdat een website met slechte kwaliteit artikelen uiteraard niet tussen de €0,05 en €0,15 per bezoeker verdiend. Dit bedrag kan natuurlijk ook hoger uitvallen indien je in een zeer winstgevende niche zit of als jouw website simpelweg beter presteert.

Let op: hieronder vind je slechts voorbeeldberekeningen. Het kan zijn dat je met je eigen website juist meer óf minder verdient dan we hieronder aangeven.

Laten we beginnen met rekenen.

  • Voorbeeld 1: je hebt een website met 100 bezoekers per dag. Dit betekent dat je tussen de 100 * €0,05 = €5 en 100 * €0,15 = €15 verdiend per dag. Dit komt neer op gemiddeld €150 tot €450 euro per maand.
  • Voorbeeld 2: je hebt een website met 500 bezoekers per dag. Dit betekent dat je tussen de 500 * €0,05 = €25 en 500 * €0,15 = €75 verdiend per dag. Dit komt neer op gemiddeld €750 tot €2250 euro per maand.
  • Voorbeeld 3: je hebt een website met 2000 bezoekers per dag. Dit betekent dat je tussen de 2000 * €0,05 = €100 en 2000 * €0,15 = €300 verdiend per dag. Dit komt neer op gemiddeld €3000 tot €9000 euro per maand.

Nu je ongeveer weet wat je kunt verdienen met X aantal bezoekers op je website, is het ook interessant om te weten hoeveel content je hiervoor nodig hebt. Hoeveel artikelen moeten er geschreven worden op je website om tot die bezoekersaantallen te komen?

Uit onze eigen statistieken kunnen we concluderen dat we gemiddeld tussen de 50 en 100 bezoekers per maand per artikel ontvangen. Natuurlijk zijn er uitschieters naar boven en naar onder, maar dit is een voorzichtig gemiddelde.

Als we bovenstaande voorbeelden er weer bij pakken, kunnen we gaan rekenen hoeveel artikelen er geplaatst moeten worden op je website. Houd er hier rekening mee dat we dan waardevolle artikelen bedoelen met inhoud waar de bezoeker écht iets aan heeft.

  • Voorbeeld 1: je hebt een website met 100 bezoekers per dag. Dit betekent dat je gemiddeld 3000 bezoekers per maand ontvangt, waarvoor er tussen de 3000/100 = 30 en 3000/50 = 60 artikelen nodig zijn op je website.
  • Voorbeeld 2: je hebt een website met 500 bezoekers per dag. Dit betekent dat je gemiddeld 15.000 bezoekers per maand ontvangt, waarvoor er tussen de 15.000/100 = 150 en 15.000/50 = 300 artikelen nodig zijn op je website.
  • Voorbeeld 3: je hebt een website met 2000 bezoekers per dag. Dit betekent dat je gemiddeld 60.000 bezoekers per maand ontvangt, waarvoor er tussen de 60.000/100 = 600 en 60.000/50 = 1200 artikelen nodig zijn op je website.

Tenslotte kunnen we met bovenstaande gegevens uitrekenen hoeveel artikelen er op je website moeten staan om een X bedrag te verdienen per maand met affiliate marketing.

  • Voorbeeld 1: tussen de 30 en 60 artikelen levert ongeveer tussen de €150 en €450 euro per maand op.
  • Voorbeeld 2: tussen de 150 en 300 artikelen levert ongeveer tussen de €750 en €2250 euro per maand op.
  • Voorbeeld 3: tussen de 600 en 1200 artikelen levert ongeveer tussen de €3000 en €9000 euro per maand op.

Ben je bereid om twee jaar lang, hard te werken? Dan zul je gemiddeld tussen de €750 en €2250 per maand verdienen met affiliate marketing.

Met bovenstaande informatie heb je ongeveer een idee wat je kunt verdienen met affiliate marketing en hoeveel tijd je hier ongeveer mee kwijt bent. Let dus wel op dat dit gebaseerd is op onze eigen websites en statistieken en dat deze kunnen verschillen van andere affiliate marketeers.

Om sneller resultaat te boeken zou je kunnen overwegen om een tekstschrijver in handen te nemen (wat de nodige investeringen kost). Hoe dan ook; snel rijk worden zit er helaas niet in…

Zelf zien we het schrijven en creëren van artikelen als een investering voor de lange termijn. Eenmaal een artikel geschreven is, kan deze nog jarenlang geld opleveren. Je bent dus écht iets aan het opbouwen voor de toekomst. Dat maakt affiliate marketing in onze ogen zeer aantrekkelijk en de moeite meer dan waard.

8. Affiliate marketing begrippen en termen

In ieder vakgebied heb je te maken met vakjargon. Zo ook in affiliate marketing. Om je graag wat meer wegwijs te maken, helpen we je graag met het toelichten van een aantal veelgebruikte begrippen en termen.

  • Adverteerder: de adverteerder is de partij die een product of dienst verkoopt waarbij publishers helpen bij de promotie en in ruil hiervoor een vergoeding ontvangen.
  • Affiliate netwerk: het affiliate netwerk is de tussenpartij tussen de adverteerder en de publisher. Deze partij zorgt ervoor dat werk uit handen wordt genomen door de techniek en administratie te verzorgen.
  • Commissie: een commissie is een vergoeding in euro’s voor de publisher zodra deze succesvol een klant heeft doorgestuurd naar de adverteerder.
  • Converteren: converteren betekent het omzetten van een consument naar een klant.
  • Cookie: een cookie is een bestand dat door websites in je browser worden geplaatst om gedrag te onthouden en te gebruiken voor terugkomend bezoek.
  • Doelgroep: een doelgroep is een groep mensen die door bedrijven benaderd worden om hun product of dienst te promoten.
  • Evergreen: deze term wordt meestal gebruikt in de context van “evergreen content”. Letterlijk vertaald: informatie die altijd groen is. Hiermee bedoelen we bijvoorbeeld artikelen die je op je website publiceert, die over een X aantal jaar nog steeds relevant zijn, zonder de informatie te hoeven aanpassen. Denk aan informatie over een bepaald hondenras. Dit is informatie die niet zomaar zal veranderen door de jaren heen, dit noemen we “evergreen”.
  • Medium: een medium is een middel om content naar buiten te brengen en te communiceren met je publiek. Denk aan een website, YouTube kanaal of Instagram account.
  • Niche: een affiliate marketing niche is een afgebakend deel van een bepaalde markt. Voorbeeld: het hondenras Duitse Herder is een niche binnen de hondenmarkt. Zo kan een bedrijf specifiek producten of diensten verkopen alleen voor de Duitse Herder. Dit bedrijf is dan actief in een “nichemarkt”.
  • Publisher: de publisher is de partij die een product of dienst promoot van een adverteerder en in ruil hiervoor een vergoeding krijgt bij een succesvolle promotie.

9. Tot slot

Heb je na het lezen van dit artikel vragen, suggesties of is er iets nog niet helemaal duidelijk? Laat dan gerust een reactie achter of neem contact op.

Wil je graag aan de slag met affiliate marketing maar weet je nog niet hoe? In mijn affiliate cursus vind je stap-voor-stap uitleg waarmee je je eigen affiliate website kunt opzetten en je eerste commissie kunt gaan verdienen (en hopelijk nog veel meer) 💪🏻

Wie weet tot snel!

jari dohmen

Online geld verdienen lijkt voor veel mensen een "fabeltje". Dat kan ik op zich wel begrijpen.

Zodra je op het internet zoekt naar "online geld verdienen" worden de grootste (en meest onrealistische) bedragen, je om de oren geslingerd. Dat vind ik erg jammer...

Als geen ander weet ik hoeveel tijd én energie er zit in het opbouwen van een online inkomstenbron. Het gaat gepaard met vallen en opstaan, veel uitproberen en het nodige geduld opbrengen.

Toch is het mij gelukt om fulltime te leven van mijn eigen affiliate websites. Al deze kennis wil ik graag met je delen.

Ben je bereid te werken aan een terugkerend inkomen waar je jarenlang plezier van gaat hebben? Klik dan op de knop voor meer informatie.

Leer meer over mijn cursus
affiliatemarketing101.nl (€197,00)
Dit bericht is gepost in Blog. Bookmark de link.

Geef een reactie