Je wilt beginnen met affiliate marketing en bent er achter gekomen dat je een niche moet gaan kiezen.
Het kiezen van de juiste niche is geen kleine taak en zeker niet makkelijk. Het kan namelijk het verschil betekenen tussen een “gemiddeld succes” en een buitengewoon winstgevend affiliate website.
Terwijl sommige niches altijd populair blijven, ontstaan er elk jaar nieuwe trends en kansen die de moeite waard zijn om te verkennen. Voor degenen die de route van succes willen volgen, is het essentieel om te weten welke niches dit jaar in de schijnwerpers staan. Daarom hebben we een uitgebreide analyse uitgevoerd om je de 6 beste affiliate niches voor 2024 te laten zien.
In deze blog duiken we diep in elk van deze niches waarbij we hun potentieel en de redenen voor hun populariteit onderzoeken. Of je nu een beginnende affiliate marketeer bent of een veteraan die op zoek is naar nieuwe kansen, deze gids is speciaal voor jou samengesteld.
Laten we de meest belovende niches van 2024 ontdekken!
1. Wat is een affiliate niche?
De letterlijke definitie van niche is: “deelonderwerp van een markt”. Het kan dus vrij simpel uitgelegd worden. Een niche is een klein specifieker stukje van een grotere markt of doelgroep. Hierbij gaat het niet alleen om een productcategorie, maar ook om de specifieke interesses, problemen en behoefte van een bepaalde groep mensen.
Zo heb ik (Jari) een affiliate website binnen de markt “verzorging”. Verzorging is in dit geval de “hoofdmarkt”. De affiliate niche die uit deze markt zou kunnen ontstaan is: “verzorging voor mannen”.
Maak je de niche specifieker? Dan zou je uit kunnen komen op: “gezichtsverzorging voor mannen”. Nóg specifieker maken? Dan kom je bij mijn niche: “baardverzorging voor mannen”.
Het mag duidelijk zijn; een niche is een deelonderwerp van een markt. In onderstaande afbeelding staat: “Kan het nog specifieker?”. Het antwoord is “Ja, dat kan”. Hier komen we later in dit blog op terug inclusief de uitleg waarom ik dit niet gedaan heb.
Het grote voordeel van het werken binnen een niche is dat je je kunt richten op een duidelijk afgebakende doelgroep, wat vaak resulteert in betere resultaten en meer loyaliteit onder je doelgroep. Dit komt omdat gespecialiseerde content en productaanbevelingen vaak beter passen bij een specifieke groep, in plaats van een algemenere benadering die misschien niet iedereen aanspreekt.
In de wereld van affiliate marketing is het vinden en domineren van je eigen niche de sleutel tot het onderscheiden van jezelf t.o.v. van je concurrentie en het opbouwen van een duurzame en winstgevende affiliate website.
Nu je weet wat een affiliate niche is, ga ik je uitleggen hoe we onze top 6 van dit jaar hebben samengesteld.
2. Hoe hebben we de 6 beste affiliate niches gekozen?
Naar mijn mening is het erg belangrijk om uit te leggen op wat voor een factoren we gelet hebben en hoe we onze lijst met beste affiliate niches hebben samengesteld. Dit geeft je wellicht nét wat meer vertrouwen dat onze lijst goede en betrouwbare informatie bevat.
- Eigen ervaring: we zijn beiden meer dan 7 jaar actief in de affiliate marketing branche. We zijn aangesloten bij besloten affiliate groepen, hebben onze eigen affiliate community en beheren zelf verschillende succesvolle affiliate websites. Kortom: we zijn op de hoogte van de beste niches en kunnen jou als lezer hierover de best mogelijke informatie geven.
- Marktonderzoek: dit is één van de meest belangrijke taken die gedaan moet worden om te onderzoeken of er daadwerkelijk potentie zit in een affiliate niche. Voor het schrijven van dit blog hebben we een grondige aanpak gevolgd om ervoor te zorgen dat onze aanbevelingen zowel actueel als toekomstbestendig zijn. Ons marktonderzoek bevatte een compleet zoekwoordonderzoek, een concurrentieanalyse en een analyse of je geld kan verdienen in de betreffende niches d.m.v. affiliate marketing. Tot slot hebben we gekeken naar trends en groeisnelheid op basis van verschillende factoren. Het eerste voorbeeld van een snelgroeiende affiliate niche is de sport “padel”, of hoe sommige het ook noemen: “baby tennis”. Onderstaande afbeelding laat data zien van Google Trends. Google Trends is een tool die data laat zien in welke mate er gezocht wordt op een bepaald zoekwoord. Zoals je wellicht gemerkt hebt, groeien padelbanen als paddenstoelen uit de grond. Anno 2024 lijkt deze data van Google dus te kloppen.
- Duurzaamheid: er is niks vervelenders dan een affiliate niche te kiezen die niet duurzaam is. Je begint nét resultaat te krijgen en vervolgens kakt de hele boel in omdat je geen goed onderwerp hebt gekozen. In onze branche noemen we een duurzame niche ook wel een “evergreen niche”. Dit betekent dat een niche ten alle tijden relevant is en blijft. We hebben daarom niches geselecteerd die niet alleen in 2024, maar ook in de daaropvolgende jaren relevant blijven. Een goed voorbeeld van een niche die niet evergreen is: “Playstation 5”.
Ben je een echte gamer en wil je dat je affiliate niche over gamen gaat, dan zou je er inderdaad voor kunnen kiezen om je niche specifieker te kunnen maken. In dit voorbeeld laat ik data zien van het totaal aantal bezoekers van ps5.nl (een affiliate website). Zoals meteen duidelijk wordt had deze website oktober 2021 nog een “leuk” aantal bezoekers. Door de populariteit en concurrentie is deze website er helemaal uit geconcurreerd. Maar wat nou als de Playstation 6 zou uitkomen? Ik laat aan jou over hoe de grafiek er dan uit zou hebben gezien… 📉
- Feedback van de allerbeste: zoals ik al eerder zei, zijn we aangesloten bij besloten affiliate groepen waarin we een netwerk hebben opgebouwd van succesvolle affiliates die allemaal meer dan €10.000 per maand verdienen. Uiteraard verteld niet iedere succesvolle affiliate in welke niche hij/zij zit, maar enkele vrienden en collega’s hebben feedback en kennis met ons gedeeld wat deze lijst met beste affiliate niches nog sterker heeft gemaakt.
Al deze factoren samen hebben geleid tot de definitieve lijst die we nu met je gaan bespreken!
3. De 6 beste affiliate niches van 2024
Terwijl de wereld van affiliate marketing constant in beweging is, hebben bepaalde niches zich in 2024 duidelijk onderscheden door hun groeipotentieel en winstgevendheid. Hieronder presenteren we de “crème de la crème” van niches waarop je je kunt richten voor optimaal succes.
3.1. Erotiek
Ik wil het taboe doorbreken. Er mag best over gesproken worden. We hebben het zoekwoord: “easytoys” gebruikt en de data van Google laat zien dat er in de afgelopen 5 jaar een flinke trend gaande is op dit zoekwoord. Aangezien EasyToys marktleider is binnen deze branche, kunnen we stellen dat dit zoekwoord een mooie weerspiegeling maakt van de marktbeweging.
Een ander mooi voordeel is dat producten binnen deze branche duur zijn, wat het als affiliate marketeer een mooie kans maakt om veel geld te verdienen. Het laatste voordeel is de lage concurrentie. Aangezien erotiek en het praten hierover niet alledaags is, zullen veel mensen deze kans liever niet nemen. Jij wel?
3.2. Padel
Zoals ik eerder al liet zien, is de sport padel een mooie opkomst aan het maken. Maar we gaan nu een laag dieper.
Ik heb het zoekwoord “padel” vergeleken met “tennis” en “tafeltennis”. Wat blijkt? Tennis heeft enorme pieken en dalen (door het zomerseizoen) terwijl padel een langzame en lineaire groei laat zien. Het laat ook zien dat padel nog lang niet zo bekend is als tennis, wat kan betekenen dat er veel ruimte voor groei is en dus positief is voor jou als affiliate marketeer.
In de padel niche valt er op veel manieren te verdienen. Zo heb je verschillende producten nodig die jij als affiliate marketeer zou kunnen promoten. Denk aan padelrackets, -ballen en -schoenen speciaal voor op de padelbaan. Commercieel gezien zeker een goede keuze.
3.3. Golf
De sport golf laat niet direct een enorme trend zien zoals voorgaande niches, maar geeft wel een ander mooi bewijs dat het een goed onderwerp kan zijn voor je affiliate website. In de afgelopen 5 jaar is de niche niet extreem gestegen, maar is deze wel mooi stabiel vanaf het begin van de lente.
Het grootste voordeel wat mij betreft, is hoe lucratief deze markt is. Onderstaande screenshot laat de recente stijging zien van de omzet van Amerikaanse bedrijven die golf producten verkopen. De enorme stijging in de omzet zegt genoeg. Er is enorm veel geld te verdienen aan de golfsport. Daarbij komt natuurlijk ook dat de gemiddelde golfer (vaak) veel geld uit geeft aan zijn/haar hobby. Golfbaan abonnementen kosten al snel €1000 per jaar. Kies je voorde golf niche? Dan kies je voor een vermogende doelgroep.
Dit komt waarschijnlijk niet als een verrassing voor iemand die al langer dan een paar maanden in de affiliate marketing zit, maar golf is één van de zeer lucratieve markten. Zo zul je merken dat de meeste markten die te maken hebben met luxe, vaak winstgevende affiliate niches zijn.
Hoewel het misschien een “elitaire hobby” lijkt, wordt het gespeeld door mensen uit alle hoeken van het land. En ze hebben allemaal één gemeenschappelijk kenmerk: “ze geven graag uit wat ze zich kunnen veroorloven om hun spel te verbeteren”. Ja, golf kan een competitieve niche zijn, maar toch zijn zijn er echt heel veel zoektermen met een lage moeilijkheidsgraad beschikbaar waarvoor jij content kunt maken, wat het één van de beste niches voor affiliate marketing in 2024 maakt.
3.4. Koffie
Koffie staat niet op nummer 1 van deze lijst aangezien het een redelijk competitieve market is. Het is wat mij betreft dus niet de allerbeste affiliate niche, maar wel een hele goede.
In de data van Google zie je namelijk dat de trend sinds 2004 enorm is toegenomen. We zijn met z’n alle meer koffie gaan drinken, wat er voor zorgt dat de koffie niche enorm groot is. Ondanks dat deze niche veel concurrentie heeft, kun je als beginnende affiliate een graantje (of koffieboontje) meepikken. Er zijn namelijk enorm veel producten beschikbaar binnen deze branche. Nog interessanter: de producten, maar vooral de koffiezetapparaten zijn luxe producten wat de kans op hogere affiliate commissies alleen maar laat toenemen.
3.5. Tuinieren
De eerste indruk van deze niche laat je denken dat het een seizoensniche is en daardoor niet interessant zou zijn. Ondanks dat ik het hier mee eens ben, blijft het letterlijk (en figuurlijk) een “evergreen niche”, wat betekent dat het altijd actueel blijft.
Daarnaast blijkt uit het Algemeen Dagblad dat in 2022 tuincentra over heel Nederland maar liefst een totaalomzet van 2 miljard hadden. Dat is niet mis en met een marktaandeel van dit formaat zou jij hier als affiliate echt wel van kunnen profiteren.
.6. Reizen
De reisbranche is een schoolvoorbeeld van waar je heel goed kan verdiepen in een niche.
Zo is de hoofd niche: “reizen”, maar kan je steeds een laag dieper gaan waardoor er steeds nieuwe kansen ontstaan. Dit is ook de reden dat ik het vet vind als mensen over een één specifiek land schrijven. Een schoolvoorbeeld hiervan is VleugjeIJsland.nl; een website alléén maar over IJsland.
Zelf ben ik zeer “reislustig” en ben ik er tijdens mijn wereldreis achter gekomen dat er heel veel verschillende soorten manieren zijn van reizen. Dit maakt het ook weer een uitstekende optie voor verschillende niches. Zo zou je je heil kunnen vinden in onderstaande niches:
- Luxe reizen
- Avontuurlijke reizen
- Budget reizen
- Romantische reizen
- Reizen in de natuur
- Educatieve reizen
- En nog veel meer…
Je zou deze niches zelfs nog veel specifieker kunnen maken door in te zoomen op een stad, een land of zelfs bekende dorpen.
4. Affiliate niches die je moet negeren
Naast niches die heel goed zijn om te kiezen, zijn er ook een aantal die je écht moet negeren. Voor deze niches ben je simpelweg te laat, hoe vervelend dit ook klinkt. De niches zijn te klein óf in veel gevallen is de concurrentie te groot.
- Simkaarten, energie en zorgverzekeringen: één van de grootste affiliate websites van Nederland binnen deze niches is: Independer. Independer krijgt een commissie voor iedere verzekering, telefoonabonnement en energiecontract dat men via hen afsluit. Dit is pure affiliate marketing en een bewijs dat de concurrentie extreem is. Ik heb ooit geprobeerd om in de energievergelijking sector mijn geld te gaan verdienen met affiliate marketing. De verdiensten zijn groot, maar je moet écht van goede huizen komen (en veel geld durven te investeren), wil je hier iets mee kunnen verdienen.
- Financiële producten: cryptocurrency, beleggen, aandelen, creditcards, online geldzaken, etc. Enorm veel concurrentie en sinds de Autoriteit Financiële Markten (AFM) steeds meer in beeld aan het komen is, gelden er extreem strenge regels binnen deze niche. Wegblijven dus.
- Fitness: als het echt je passie is om content te maken over fitness, dan moet je dat zeker doen. Maar het is wel enorm belangrijk dat je weet waar je het over hebt en dat je jezelf op kan stellen als expert. De concurrentie in deze niche is moordend en het geven van onjuist (medisch) advies kan je duur komen te staan.
- Affiliate marketing: ook affiliate marketing is een “deelonderwerp” van een grotere markt. Je zou het niet verwachten, maar blijkbaar zijn er heel veel beginnende affiliate marketeers die nog nooit een affiliate website hebben gemaakt, nog nooit een commissie hebben verdiend en vervolgens een website gaan maken over hoe je affiliate marketing moet doen. Het gaat simpelweg niet werken om dit te doen. Ondanks dat je ons (Affiliate Held) kan promoten, raden we het je toch af. Het wordt steeds belangrijker om als écht persoon naar buiten te treden en jouw mening als marketeer naar buiten te brengen. Heb je nog geen kaas gegeten van affiliate marketing? Blijf dan vooral weg uit deze niche.
5. Hoe kies je een niche?
Een niche kiezen is niet makkelijk en wat mij betreft altijd gebaseerd op goed zoekwoord- en marktonderzoek. Er zijn een aantal stappen die je moet maken die ik graag met je bespreek. Wil je daadwerkelijk een niche kiezen? Dan heb ik ook een aantal opdrachten toegevoegd die je kunt uitvoeren.
5.1. Passion vs. profit
Een eeuwenlange discussie in de affiliate marketing wereld: maak je een website over iets waar je passie en kennis van hebt, of ga je puur voor financieel belang?
Maak je voor het eerst een affiliate website? Dan raad ik je altijd aan om een niche te kiezen waar je passie voor hebt. Waar weet jij veel van? Waar ben jij echt een specialist in? En wat vind jij leuk om te doen? Uiteindelijk zul je een website moeten maken met een onderwerp en die website moet gevuld worden met content. Hoe dan ook ben jij hier dus actief mee bezig.
Als je een niche kiest waar je niks van afweet, saai vindt of niet door geprikkeld wordt, ga je simpelweg niet succesvol worden. Het klinkt misschien cliché, maar het is echt zo. Ga je starten met je eerste business? Geloof me, start met een onderwerp wat dicht bij jezelf ligt.
Opdracht: pak pen en papier erbij en schrijf minimaal 5 onderwerpen op waar jij passie voor of ervaring in hebt, en een affiliate marketing website over zou kunnen maken.
5.2. Kies een verdiepende niche
Je hebt het wellicht vaker gehoord en misschien val ik hierdoor in herhaling, maar ik vind het toch belangrijk om hier nog eens te benoemen.
Tijdens de opkomst van dropshopping in Nederland wilde mensen massaal een eigen webshop starten, maar waarover? Ook binnen dropshipping heb je te maken met niches en weten mensen niet hoe ze een (goede) niche kiezen. Kennis hierover ontbrak en veel dropshippers bleven te algemeen en zijn hierdoor niet succesvol geworden.
Veel dropshippers kozen geen specifieke niche. Dit leert ons dat we onze doelgroep dus specifieker moeten maken. Er wordt door internationale “e-commerce guru’s” wel eens gezegd: “niche down two more times”. Wat betekent dit? Weet je nog mijn voorbeeld over de “verzorging voor mannen”? Ik ging van “verzorging”, naar “verzorging voor mannen”, naar “gezichtsverzorging voor mannen”, naar “baardverzorging voor mannen”. Ik heb dus niet twee keer, maar drie keer mijn niche specifieker weten te maken.
Het gevaar van het specifieker maken van je niche is dat je je niche té specifiek maakt, waardoor uiteindelijk je doelgroep té klein wordt en deze te weinig volume heeft om er genoeg aan te kunnen verdienen.
In hoofdstuk 1 van dit blog, beloofde ik je dat ik later zou uitleggen waarom ik niet nóg specifieker ben gegaan met mijn baard niche. Dat moment is nu gekomen 😉 Zou ik nog specifieker gaan in mijn niche? Dan zou ik bijvoorbeeld uit kunnen komen op: “verzorging voor mannen met lange baarden”.
Uit zoekwoordonderzoek bleek dat deze niche té specifiek was.
Tuurlijk, er zit zoekvolume op dit onderwerp, maar naar mijn beoordeling vond ik dat er niet genoeg aanwezig was op zoekwoorden met “lange baard”. Als er weinig volume zit op bepaalde woorden, weten we dat er niet voldoende naar gezocht wordt en dat heeft voor mij de keuze gemaakt om dit niet te doen.
Hieronder de data van de zoekwoorden.
Uit bovenstaande screenshots kunnen we dus opmaken dat baardverzorging in het algemeen veel volume heeft.
Focus ik me alleen op de korte baard wordt deze doelgroep een stuk kleiner. Focus ik alleen op de lange baard? Dan wordt de doelgroep nóg veel kleiner. Kortom: ik heb mijn doelgroep 3x specifier gemaakt.
Opdracht: pak je notities van vorige opdracht erbij. Hier heb je, als het goed is, minimaal 5 mogelijke niches opgeschreven. Probeer nu deze niches minimaal twee (liefst 3 stappen) specifieker te maken. Lukt dit niet? Dan ben je wellicht al heel specifiek bezig en is de opdracht wellicht om na te denken om de niche algemener te maken. Heb je vragen of wil je dat we met je meedenken? Maak dan een account aan in onze affiliate community en stel je vraag!
5.3. Heeft je niche genoeg volume?
Ik heb je in de vorige paragraaf al kort laten zien dat het belangrijk is om te onderzoeken hoeveel zoekvolume er zit in je niche. Dit kun je onderzoeken met zogenoemde “zoekwoordonderzoek tools”. Er zijn voldoende gratis tools te vinden, maar ook betaalde opties.
Als beginner adviseren we om eerst te beginnen met de gratis versies. Een populaire tool is bijvoorbeeld Ubersuggest. In essentie kun je hiermee inzien hoe vaak internetgebruikers naar een specifieke term zoeken in de zoekmachines. Deze gegevens geven inzicht in de omvang van je potentiële publiek en de behoefte die zij ervaren. Met een gratis account kun je dagelijks drie zoektermen onderzoeken. Wil je je account intensiever gebruiken? Dan moet je gaan betalen.
Het voordeel van Ubersuggest, is dat je bij je onderzoek ook direct de moeilijkheidsgraad van dit zoekwoord kunt inzien.
Voorbeeld: je niche is “tuinieren”. Je zou binnen dit onderwerp bijvoorbeeld kunnen zoeken hoeveel volume er zit op het zoekwoord: “wanneer druiven plukken”. Uit de data blijkt dat er gemiddeld 170 keer per maand gezocht wordt op dit woord. Hier kun je dus een passende tekst bij schrijven met het antwoord op deze vraag, inclusief andere adviezen hoe je het beste druiven kunt plukken.
Een andere, wellicht veel toegankelijkere tool, is de Google Keyword Planner. Inloggen met een Google account is hierbij vereist.
Deze tool geeft een gemiddeld aantal zoekacties per maand. In onderstaande afbeelding zie je dat op het zoekwoord: “wanneer druiven plukken” een volume van 100 tot 1K (1000) zit. Dit is een redelijke grote afwijking. Ubersuggest is hierin specifieker, maar als je altijd het laagste getal als uitgangspunt gebruikt, geeft Google Keyword Planner een prima idee qua zoekvolume.
Ook de moeilijkheidsgraad wordt minder specifiek aangegeven. Het wordt in drie categorieën (hoog, gemiddeld, laag) verdeeld, terwijl Ubersuggest een getal geeft van 1 t/m 100 wat je net een betere indruk geeft.
Kortom: Google Keyword Planner is minder specifiek in het weergeven van data, maar werkt prima om (gratis) een goede indruk te krijgen van het zoekvolume binnen jouw niche.
Opdracht: maak met behulp van bovenstaande tools een lijst met mogelijke zoekwoorden binnen jouw niche (minimaal 50). Noteer bij de zoekwoorden de volumes en (indien mogelijk) ook de moeilijkheidsgraad. Hebben deze 50 zoekwoorden een gezamenlijk volume van meer dan 10.000 zoekopdrachten per maand? Dan is de kans groot dat er genoeg volume zit in deze niche en je mogelijk op een goed spoor zit. Let op: verwijder deze lijst niet. Deze zoekwoorden komen later nog van pas als je je eerste blog gaat schrijven.
5.4. Is er geld te verdienen in je niche?
Dit is wellicht één van de belangrijkste vragen wanneer je daadwerkelijk gaat kiezen voor je niche. In principe kan de vraag “is er geld te verdienen in je niche” altijd beantwoord worden met “ja”.
Geld verdienen met affiliate marketing kan namelijk op heel veel verschillende manieren. Tegenwoordig zijn er namelijk zoveel producten en diensten die jij kan promoten. Eén van de meest populaire methodes is het bol.com affiliate programma. Iedereen kan zich aanmelden voor dit affiliate programma. Worden er binnen jouw niche producten verkocht op bol.com verkocht? Dan kun je dus ook geld verdienen met je affiliate website.
Een andere methode om te onderzoeken of er geld te verdienen is, is om een specifieke webwinkel te Googelen met het woord “affiliate” erachter. Wanneer de betreffende winkel een affiliate programma heeft, krijg je in de meeste gevallen de directe pagina te zien waar je je kan aanmelden. Uiteraard hoef je je niet direct aan te melden, maar het geeft je wel een goede indruk of je geld kan verdienen binnen jouw niche.
Een uitstekend voorbeeld is Coolblue. Ook zij hebben een eigen affiliate programma waar je je voor kunt aanmelden.
Een andere leuke en makkelijke manier om te ontdekken of een webwinkel een affiliate programma aanbiedt, is door de Chrome Extensie: “Affilitizer“. Als je deze extensie installeert op Google Chrome zie je in de zoekopdrachten direct of een webshop kansen biedt om te promoten.
Een laatste methode is jezelf aanmelden bij affiliate netwerken. Dit zijn grote platformen die vol staan met affiliate campagnes waarvoor je je kunt aanmelden. Voor een volledig en correct overzicht verwijs ik je graag naar de blog “de beste affiliate programma’s en netwerken“.
Opdracht: gebruik bovenstaande informatie om een lijst met minimaal 10 producten, diensten of webshops samen te stellen die je binnen jouw gekozen niche kan promoten.
5.5. Is er concurrentie in je niche?
Concurrentie in je niche is wel én niet belangrijk. Persoonlijk kijk ik hier zelf namelijk niet meer veel naar.
Weinig concurrentie hoeft niet direct te betekenen dat je hier succesvol mee kunt worden; wellicht is er te weinig geld te verdienen in je niche en is daardoor de concurrentie laag? Daarentegen hoeft veel concurrentie ook niet direct af te schrikken; er zal waarschijnlijk een hoop geld verdiend kunnen worden waardoor er ook voor jou nog een genoeg kans is op succes.
Met de juiste motivatie, ambitie en strategieën, kun je de meeste concurrenten in de beste niches van dit artikel, meestal wel verslaan. Er zijn natuurlijk een aantal niches waar je weg van moet blijven (zoals eerder benoemd in dit artikel).
Opdracht: maak een lijst van minmaal 10 concurrenten binnen jouw niche en houdt dit in gedachte wanneer je de definitieve keuze maakt voor jouw niche.
6. Veelgemaakte fouten
Helaas worden er nog steeds veel fouten gemaakt door beginnende affiliate marketeers. Ik bespreek graag de meest gemaakte fouten met je, zodat jij deze kunt voorkomen.
- Een té algemene niche: als je een niche kiest die te algemeen is, zoals “gezondheid” of “technologie”, ga je het moeilijk hebben om je te onderscheiden van je concurrentie.
- Een té specifieke niche: wellicht voor de hand liggend, maar ondanks dat het duidelijk is dat je niet té specifiek de aandacht moet richten op een onderwerp, kiezen sommige mensen er toch voor om een onderwerp te kiezen wat té specifiek is. Zorg ervoor dat je genoeg mogelijkheden hebt en er binnen jouw niche genoeg vraag en verkeer is om het rendabel te maken.
- Een niche kiezen zonder passie: dit gaat heel moeilijk worden; een eerste affiliate website maken over een onderwerp waar je geen kennis, ervaring en passie voor hebt. Doorzettingsvermogen en geduld zijn binnen affiliate marketing héél belangrijk. Als de barrière om nieuwe content te maken te groot is, zul je het uiteindelijk sneller opgeven. Een gebrek aan passie en interesse zorgt ook voor een gebrek aan authenticiteit en overtuigingskracht, waardoor het ook moeilijker wordt om je doelgroep over te laten gaan tot aanschaf (via jouw affiliate link).
- Géén concurrentieonderzoek doen: sommige niches, zoals telecom, zorgverzekering, energie en de financiële sector zijn zeer verzadigd. Als je niet op de hoogte bent van je concurrenten en hun strategieën, wordt het enorm moeilijk om winstgevend te zijn.
- Niet controleren of je niche winstgevend is: sommige niches kunnen interessant lijken, maar bieden niet altijd de beste commissies of hebben een lage opbrengst. Een voorbeeld hiervan is een website over dierentuinen, hier dien je het vooral van massa te hebben (verkrijgen van een groot aantal bezoekers op je website).
- Niet denken aan het seizoensgebonden aspect: sommige niches zijn alleen relevant in bepaalde seizoenen. Het is belangrijk om te overwegen hoe dit je inkomsten kan beïnvloeden. Een goed voorbeeld is de “kerst” niche. Als jij een website hebt die alleen maar over Kerstmis gaat, dan is jouw onderwerp slechts twee maanden per jaar interessant. Kun je in deze twee maanden genoeg websitebezoekers krijgen om je website het gehele jaar rendabel te maken?
- Té persoonlijk zijn: sommige affiliates kiezen ervoor om hun gehele website en zelfs hun domeinnaam in te richten op hun eigen voor- en achternaam. Ze maken dan content over alle mogelijke onderwerpen die zij interessant vinden. Het probleem hierbij is dat je in de meeste gevallen té algemeen blijft en dat het moeilijker wordt om je website ooit te verkopen. Nu denk je misschien: “Jari, ik wil mijn website helemaal niet verkopen”. Maar wist je dat een affiliate website eigenlijk digitaal vastgoed is? En wist je dat sommige affiliate websites vóór €50.000 of meer worden verkocht (indien succesvol)? Sommige affiliates verdienen hier hun brood mee. Ze bouwen een affiliate site, zorgen dat er veel geld mee verdiend wordt en verkopen daarna de website. Een affiliate website kopen is een mooie strategie en wordt vaak toegepast. Je koopt een website, zorgt dat er nieuwe content online komt, dat er meer bezoekers de website bezoeken en verkoopt de website door aan een nieuwe eigenaar wanneer het meer oplevert. Dit noemen we ook wel “website flipping”. Het lijkt een beetje op het “flippen” van huizen, wat veel in fysiek vastgoed gebeurt wordt. Mensen kopen een huis, knappen het op en verkopen het voor een flinke meerprijs. Website flippen is niet mogelijk als jij je eigen naam gebruikt als domeinnaam. Sterker nog: heel erg gevaarlijk als je je eigen naam als domeinnaam verkoopt (dat wil je niet).
- Negeren van duurzaamheid (evergreen niches): sommige niches kunnen gevoelig zijn voor trends en na verloop van tijd afnemen in populariteit. Goede voorbeelden zijn: Playstation 5, Covid-19 of andere producten die op verloop van tijd uitverkocht raken zoals verschillende versies van de iPhone.
7. Conclusie: wat is de beste affiliate niche?
Wat mij betreft is er niet één beste affiliate niche. Zoals je hebt kunnen lezen in dit blog is het kiezen van de beste niche ook heel persoonlijk. Je moet met veel rekening houden zoals het zoekvolume op je niche, of er geld te verdienen is in je niche en of je niche wel specifiek genoeg is.
Het belangrijkste om rekening mee te houden bij het kiezen van je niche, is dat je een onderwerp kiest waar jij passie voor hebt. Zonder passie, geen ambitie en zonder ambitie geen drive om een succes te maken van je affiliate website.
Ik ben heel benieuwd of je wat geleerd hebt van dit artikel. Als je vragen hebt, dan wil ik je graag vragen om deze in de reacties hieronder te stellen. Door de vragen als reactie op deze blog te plaatsen, kunnen meerdere mensen meelezen en zo kunnen we zo veel mogelijk mensen helpen met hun zoektocht naar een goede affiliate strategie.
Wil je graag aan de slag gaan met affiliate marketing? Wellicht is mijn uitgebreide affiliate marketing cursus iets voor jou. In deze cursus ga ik nog veel dieper op dit soort onderwerpen maar ook hoe je daadwerkelijk een affiliate website maakt en hoe je je eerste commissie verdiend. Hopelijk zie ik je daar!